ZOMERGOLF AAN AUTO-INBRAKEN IN NEDER-BETUWE

Ons raadslid, Louis van der Stuijft heeft hier recentelijk nog vragen over gesteld aan het college. Opvallend is het verschil in de antwoorden van het college en de bevindingen van de Gelderlander.

Acht keer raak in drie maanden tijd

De buitenspiegels verdwenen, een ruitje ingetikt of alle vier de wielen gedemonteerd: in Neder-Betuwe zag de politie deze zomer een opvallende stijging van het aantal auto-inbraken ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

In juli, augustus en september was het in deze gemeente opgeteld acht keer raak, tegen één keer in de zomer van 2023. Het totaal aantal auto-inbraken sinds het begin van het jaar ligt ook al boven de stand van een jaar geleden: dat zijn er veertien, tegen vijf auto-inbraken in de eerste negen maanden van vorig jaar.

Oktober en november zijn wat auto-inbraken betreft overigens het ‘hoogseizoen’, omdat het dan eerder donker is, maar over die maanden zijn vanzelfsprekend nog geen cijfers.

De meeste auto-inbraken waren dit jaar trouwens in Ochten: vijf in totaal. Ook op andere plekken in de gemeente kreeg de politie meldingen: vier in Opheusden, twee in Echteld, twee in Kesteren en één in Dodewaard. Ondertussen zijn er in Neder-Betuwe dit jaar zeventien auto’s in hun geheel gestolen.

Dat het aantal auto-inbraken in Neder-Betuwe stijgt, gaat overigens tegen de landelijke trend in. Over het algemeen richten criminelen in deze tak van sport zich juist steeds meer op de grote stad. Tien jaar geleden vond nog niet de helft van alle auto-inbraken in de dichtst bevolkte gemeenten van Nederland plaats, nu is dat al bijna zestig procent. En dat komt weer omdat auto-inbraken steeds meer ‘op bestelling’ plaatsvinden, zegt Rob Smitskamp van de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit.

„Door een tekort aan auto-onderdelen is er een zwarte markt ontstaan, waar ook schadebedrijven in binnen- en buitenland gebruik van maken”, zegt Smitskamp. Voor een dief die gericht op pad wordt gestuurd, is het uiteraard eenvoudiger om zijn ‘boodschappenlijstje’ in de stad af te werken, waar een keur aan verschillende auto’s zo op straat staat. In Eindhoven, de stad met relatief de meeste inbraken van Nederland, lijkt een slecht beveiligde parkeergarage een favoriet doelwit. Ook mobiele bendes kiezen vaker voor de stad: „Die pakken de nieuwe wijken met tweeverdieners en hun leaseauto’s.”

Bovag, de branchevereniging van de schadebedrijven, benadrukt dat haar leden nooit onderdelen bij criminelen bestellen. „Die herkennen zich hier absoluut niet in.” Wel zijn er honderden schadebedrijven die geen lid zijn van de Bovag, „of die zelfs helemaal niet als bedrijf staan ingeschreven”. Over die schadeherstellers kan de brancheclub niets zeggen.

Wat te doen om auto-inbraak te voorkomen? Denken dat jouw auto niet interessant is heeft geen zin, zegt Smitskamp: „Daar waar vraag naar is, dat wordt besteld en gejat.” En dat kan altijd iets anders zijn. Liefst gaat de auto dus achter slot en grendel, maar als dat niet kan, „zorg dan bijvoorbeeld voor sociale controle, en een gecertificeerd alarm”. Er bestaan anti-diefstalschroeven, maar die kunnen ook averechts werken. „Dan gaan dieven alsnog aan de slag, maar heb je extra schade.”

Bron: De Gelderlander